Khutba 20 - De ideale aanbidder

Khutba 20 - De ideale aanbidder

Beste broeders en zusters,

 

Allah de Verhevene zegt in Zijn Boek:

 

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ

Dachten jullie, dat Wij jullie tevergeefs schiepen en dat jullie niet tot Ons zullen worden teruggebracht? (el-Mominoen: 115)

Dachten jullie dat wij jullie zonder een wijsheid hebben geschapen? Dat wij jullie zomaar zonder een reden hebben geschapen en jullie zomaar achter hebben gelaten zodat jullie doen wat jullie willen?

أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى

Denkt de mens dat hij zonder doel zal worden gelaten? (el-Qi´jaamah: 36)

Allah heeft jou geschapen en jou zoveel gunsten gegeven en verwacht hiervoor niets terug? Imam as Safii zegt over deze ayah: ‘Denk hij dat hij niet bevolen en verboden zal worden?’

Allah zelf stelt deze twee vragen aan de mensen en beantwoord ze zelf in de volgende ayah:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ

En ik heb de djinn en de mensen slechts tot Mijn aanbidding geschapen. (az-Zaari'jaat: 56)

Aanbidding is de beste eigenschap van een mens. Want het is een eigenschap dat de mens dichter bij zijn Heer brengt. Allah houdt van een mens, hecht waarde aan een mens, alleen omwille deze eigenschap. Vandaar dat Hij de mensen van wie Hij het meest houdt ‘aanbidders’ heeft genoemd.

وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ

… En gedenk Onze aanbidder (dienaar) Dawoed, heer van macht; voorzeker hij was altijd tot Allah geneigd. (Saad: 17)

وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ

En gedenk Onze Aanbidder (dienaar) Ayoub … (Saad: 41)

وَاذْكُرْ عِبَادَنَا إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدِي وَالْأَبْصَارِ

En gedenk Onze aanbidders (dienaren) Ibrahiem, Ishaak en Jacoeb, de bezitters van macht en inzicht. (Saad: 45)

وَوَهَبْنَا لِدَاوُدَ سُلَيْمَانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ

En aan Dawoed schonken Wij Soelayman; een voortreffelijke aanbidder (dienaar), die altijd (tot Ons) geneigd was. (Saad: 30)

إِنْ هُوَ إِلَّا عَبْدٌ أَنْعَمْنَا عَلَيْهِ

Hij (Isa) is niets dan een aanbidder (dienaar) wie Wij Onze gunst schonken. (az-Zochrof: 59)

Op dezelfde manier heeft Allah de meest eervolle en de meest perfecte mens, de mens die bij Hem op de hoogste gradatie is, een aanbidder genoemd.

وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

En, indien je in twijfel bent omtrent hetgeen Wij aan Onze dienaar hebben geopenbaard, probeert dan een dergelijk hoofdstuk voort te brengen en roept jouw helpers buiten God, als je waarachtig bent. (el-Baqarah: 23)

Kortom, de aanbidding is de beste, de hoogste, de meest eervolle en de meest geliefde gradatie bij Allah.

Vraag: Welke aanbiddingvorm (dienaarschap) is de beste en de meest ideale aanbiddingvorm? Wie is de ideale aanbidder?

De mensen volgen vier verschillende wegen (mezahib) betreffende de meest ideale aanbiddingvorm.  Dus, er zijn vier meningen over de ideale aanbiddingvorm:

De mening van de eerste wetschool: De beste en de meest profijtvolle aanbiddingvorm is de zwaarste en moeilijkste aanbiddingvorm voor de nafs.

Zij zeggen: de beloning is afhankelijk van de moeilijkheid.

Zij zeggen: De begeerten komen op zo’n manier tot het rechte pad. Want de aard van de begeerten bestaat uit luiheid en laksheid en het oneindig willen blijven in de wereld.

Is dit de ideale aanbiddingvorm? Enkele metgezellen waren ook van deze mening…

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ:  جَاءَ ثَلَاثَةُ رَهْطٍ إِلَى بُيُوتِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، يَسْأَلُونَ عَنْ عِبَادَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَلَمَّا أُخْبِرُوا كَأَنَّهُمْ تَقَالُّوهَا فَقَالُوا: وأَيْنَ نَحْنُ مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ! قَالَ أَحَدُهُمْ: أَمَّا أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي اللَّيْلَ أَبَدًا وَقَالَ آخَرُ: أَنَا أَصُومُ الدَّهْرَ وَلَا أُفْطِرُ، وَقَالَ آخَرُ: أَنَا أَعْتَزِلُ النِّسَاءَ فَلَا أَتَزَوَّجُ أَبَدًا. فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ: أَنْتُمُ الَّذِينَ قُلْتُمْ كَذَا وَكَذَا؟ أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لَأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْقَاكُمْ لَهُ لَكِنِّي أَصُومُ وَأُفْطِرُ وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي  مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

Ook vandaag heb je mensen die deze mazhab volgen. Zoals bepaalde soefie’s die de mensen uitnodigen naar het doden van de begeerten door veel aanbidding/zikr.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

De mening van de tweede wetschool: De beste aanbiddingvorm is het afstand nemen van het wereldse, genoegen nemen met weinig, geen aandacht schenken aan het wereldse en niets vermeerderen van het wereldse.

Is dit de ideale aanbiddingvorm? Als wij deze mazhab volgen, moeten wij belangrijke aanbiddingen verlaten zoals bijv. zakaat en sadakah.

Ook vandaag heb je mensen die deze mazhab volgen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

De mening van de derde wetschool: De beste en de meest profijtvolle aanbiddingvorm is de aanbiddingvorm die profijten voor anderen in zich heeft.

Zoals het helpen van de armen en behoeftigen.

Ook vandaag heb je mensen die deze mazhab volgen. Mensen die alleen anderen helpen. Organisaties oprichten die behoeftigen ondersteunen. Veel van deze mensen vergeten zichzelf. Ze zijn zwak in kennis en aanbidding.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

De mening van de vierde wetschool: De beste aanbiddingvorm is het werken voor het welbehagen van Allah met de aanbidding die voorgeschreven is voor elke specifieke tijd. Alle tijden hebben aanbiddingvormen die voorgeschreven zijn voor die tijden.

Dit zijn de mensen die volkomen, onbegrensd Allah aanbidden. De groepen hiervoor zijn mensen die Allah begrensd Allah aanbidden. Wanneer deze aanbidders hun ideale aanbidding verlaten, voelen zij zich minder, alsof zij de gehele aanbidding hebben verlaten. Zij aanbidden Allah op een vlak. De volkomen aanbidder kent geen grenzen in zijn aanbidding. Hij wandelt als het ware tussen verschillende aanbiddingvormen. Wanneer hij klaar is met een aanbidding gaat hij naar een andere aanbidding en richt zich helemaal tot die aanbidding. Wanneer jij de geleerden ziet, zie je hem bij de geleerden, wanneer jij de aanbidders ziet, zie je hem tussen hen, wanneer je de moedjahidoen ziet, zie je hem tussen hen, wanneer jij de mensen van zoehd ziet, zie jij hem tussen hen etc.

Zo was ook de aanbidding van onze geliefde profeet.

قالت عائشة رضي الله عنها: { كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقوم حتى تتفطر قدماه، فقيل له في ذلك، فقال: أفلا أكون عبداً شكوراً } [متفق عليه]

وعن عائشة رضي الله عنها قالت: (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يذكر الله على كل أحيانه) رواه مسلم

وفي صحيح البخاري عن الأسود قال: سألت عائشة ما كان النبي صلى الله عليه وسلم يصنع في بيته؟ قالت: كان يكون في مهنة أهله -تعني في خدمة أهله

قال البراء: كنا والله! اذا احمر البئس نتقي به و ان الشجاع منا للذي يحاذي به

 

“Wa’l-hamdoelillahie Rabbi’l A’lemien.”