Khutba 29 - Ashaboe’l Oechdoed -3-

Khutba 29 - Ashaboe’l Oechdoed -3-

Beste broeders en zusters,

 

Vorige week zijn wij begonnen met de uitleg van het bekende verhaal ‘Ashaboe’l Oechdoed’. Als laatst hadden wij het gehad over dat het jongentje een beest tegen was gekomen, die de mensen ophield. Hij raapte een steen en wierp die in de richting van het beest en zei:

O Allah als het werk van de priester u meer tevreden stelt dan die van de tovenaar, neem dan het leven van dit beest zodat de mensen weer verder kunnen. Hij deed dit omdat hij een teken van Allah wilde zien. Het beest ging dood. En liepen de mensen weer verder. En het jongentje begreep dat het werk van de priester Allah geliefd was bij Allah. Wat gebeurde er daarna? Dat ga ik jullie met de wil van Allah vandaag vertellen. De Boodschapper van Allah zei:

 

  • De kerel kwam het geval vertellen aan de priester. De priester zei: “Ik zie dat jij vandaag op een hoger niveau bent dan mij. Jij bent op een hoge gradatie gekomen. Jij zult een beproeving meemaken. Vertel absoluut niks over mij als je wordt beproefd.”

     

    De 3 belangrijke hoofdpunten van wat de priester zei tegen de jongeman:

     

  1. De priester zei: “Ik zie dat jij vandaag op een hoger niveau bent dan mij. Jij bent op een hoge gradatie gekomen.

    We zien dat de priester geen hoogmoed vertoont. Want het is toch duidelijk dat de priester degene is die op een hoger niveau is, want de priester heeft hem alles geleerd en dus zal ook de goede daden die de jongen verricht zonder te verminderen aan de priester gegeven worden. Uit deze houding van de priester zien we dat hij totaal geen jaloezie heeft. In het algemeen is de mens er niet blij mee als een ander op een hoger niveau is. De Duivel zorgt voor jaloezie onder veel mensen. Maar de houding van de priester laat zien dat hij geen hoogmoed of jaloezie heeft tegenover zijn leerling.

     

    Nederigheid Deemoed versiert zijn eigenaar, vooral bij de ouderen is deemoed zoet... net zoals het afstand doen van de wereldse luxe zoeter is bij de rijke persoon dan de arme persoon.

     

    En als de jongeman toch wel op een hoger niveau is gekomen, dan hoe is dit gekomen? Dat is dan omdat de jongeman zichzelf heeft kunnen richten naar Allah op zo een jonge leeftijd. De priester kon zich niet veel inzetten vanwege zijn leeftijd. Hier zien we dat kennis echt waardevol is als het wordt verspreid en gedeeld met anderen. Het niet verspreiden van de kennis is net als de man die een geurflesje in zijn zak verborgen houdt. Niemand zal de lekkere geur kunnen ruiken. Degene die maar een klein beetje kennis heeft en die dat verspreid is net als de man die iedereen een geurtje aanbiedt. Waardoor de mensen van de lekkere geur kunnen genieten. Dus we moeten beseffen dat hoogheid niet door het weten van kennis is te verkrijgen maar enkel door het verspreiden van die kennis. Maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat: zonder kennis op te doen kan je geen kennis verspreiden.

     

    Deze houding van de priester zou de jongeman tot hoogmoed kunnen leiden en zou de houding van jongeman kunnen veranderen qua ikhlaas. Deze priester was een man met kennis over het geloof en een echte opvoeder en daarom had hij geen detail uit het oog verloren bij het opvoeden van de jongeman. Na deze houding van de priester zei de priester: “Jij zult een beproeving meemaken.” Zodat de jongen geen hoogmoed of andere slechte eigenschappen zou vertonen. Zo zeker was de jongeman nu op een hoger niveau, maar hij zou problemen gaan krijgen. Er is een prijs als je een eervolle en eerbiedige man wordt, en die prijs is duur.

 

  1. Jij zult een beproeving meemaken.

    Degene die de pad bewandelen van de profeten zullen zeker worden beproefd. De geleerde priester is dit aan het duidelijk maken aan de jongeman.

    Degene die tijdens het verspreiden van de waarheid beproefd word laat zien hoe goed diegene bezig is. Het aantal vijanden gaat parallel met het verspreiden van de waarheid. Degene die ook bezig zijn mensen op te roepen tot Allah moeten beseffen dat de problemen staan te wachten. Een onverwacht obstakel zal de wilskracht van de persoon wegnemen. Degene zal niet begrijpen wat hem overkomt en wordt gedemotiveerd. Bij onverwachte obstakels of leuke gebeurtenissen gaat dat altijd op die manier. Dat iemand op straat ruzie heeft met iemand en vervolgens een stoot krijgt is te verwachten, dat zal de persoon niet demotiveren en zal ook de wilskracht niet wegnemen. Enkel als iemand een stoot krijgt van zijn eigen kind. Want dat verwacht men niet.

    Net zoals een man die dolblij zal zijn wanneer die zijn volgeladen trekpaard verliest en zijn paard ineens weer terug vindt...

    Wanneer een uitnodiger van de islam deze waarheid zal beseffen, zal hij niet verzwakt worden op het moment dat hij problemen tegenkomt. Integendeel dat zal hem versterken in zijn geloofsovertuiging.

 

 

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيل

 

“En toen de mensen tot hen zeiden: “De volkeren hebben zich tegen u verzameld, vreest hen daarom,” vermeerderde dit hun geloof en zij antwoordden: “Allah is ons genoeg en Hij is een uitstekende Beschermer.”

(Al-i Imran: 173)

 

  1. Vertel absoluut niks over mij als je wordt beproefd.

     

    Want de priester vond het niet verstandig om zichzelf op dit moment in gevaar te brengen. De ware moslim zal niet met opzet zichzelf de afgrond in duwen. En dat is ook niet toegestaan. De ware moslim wil altijd veiligheid en vrede hebben. Dat zien we terug in de smeekbede van Abraham, die luidt:

     

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ قَالَ وَمَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ

 

“En toen Abraham bad: "Mijn Heer, maak deze plaats toch tot een oord van vrede en geef vruchten aan haar bewoners, die aan Allah en de laatste dag geloven", zei Hij: "Ik zal voor een korte tijd ook aan hem, die niet gelooft weldaden schenken, daarna zal Ik hem in het Vuur drijven: het is een slechte verblijfplaats.” (al-Bakara: 126)

 

Sommige broeders of zusters denken heel erg verkeerd over deze zaak. De vrede die ze hebben in hun omgeving maakt hun niet gelukkig. Ze willen de vijand confronteren. En dat is tegen de regels van de Islam. Hierover zegt de profeet Mohammed (vzmh):

 

“Wens niet om oog in oog te komen met de vijand. Vraag Allah om vrede en rust. Maar als je de vijand tegenkomt (en je hebt geen ander uitweg hebt), wees dan geduldig…”  (Boekhari en Moeslim)

 

Om de mensen uit te nodigen naar Islaam is een veilige en vredige atmosfeer vereist. In de 13 jarige Mekka periode van de profeet hebben enkel veertig ? mensen de Islaam geaccepteerd in vergelijking met honderdduizenden in de 10 jarige Madinah periode. Dit is te verwijten aan de vrede en veiligheid in Madinah. We zouden voorbereid moeten zijn aan de opkomende problemen tijdens het uitnodigen van de mensen tot de waarheid. In tijd van moeilijkheden zouden de moslims geduldig moeten zijn en zouden slim moeten handelen naar mate van de omstandigheden. Sommigen zoeken problemen op zonder de mensen naar de waarheid uit te nodigen, en zoeken hierin de tevredenheid van Allah. Deze broeders zouden moeten weten dat de moslim geen probleem zoeker is en ook niet iemand is die de vijand zou willen confronteren. De moslim wil zegening, veiligheid en vrede van Allah. Want deze atmosfeer is van belang om de mensen uit te kunnen nodigen. Maar als er toch, bij uitnodigen naar de waarheid, problemen zullen voordoen dan zal hij geduld.

 

 

“Wa’l-hamdoelillahie Rabbi’l A’lemien.”